Er prijkt wat nieuws op de menukaart: de panini. De wat? Een langwerpig Italiaans broodje dat het goed doet in hippe grootsteedse restaurants. Dus waarom niet in de Theeschenkerij van OlmenEs, hebben Femke, Hiske, Malu en werkbegeleider Fleur met elkaar bedacht. Voordat de vakantiegangers en fietsers straks weer neerstrijken op het terras moet de bereiding van de panini natuurlijk wel tip top in orde zijn. Femke zal vandaag uitproberen hoe dat het beste gaat.
Nee, Femke had nog nooit van panini gehoord, laat staan gegeten. Maar als ze zo de ingrediënten overziet, lijkt het haar best lekker. Ze heeft het recept op internet opgezocht. Verse rucola uit eigen tuin, biologische tomaatjes, Italiaanse peperkaas van de boerderij, alleen het broodje zelf ziet er wat eigenaardig uit. “Zo plat, lastig om te snijden.” Dat is een handigheidje, meent Fleur, het makkelijkst is om eerst een inkeping te maken en dan de panini vlak op de hand doormidden snijden. Ach ja, valt best mee op die manier. Zal ze de panini met nog wat meer kaas beleggen? Of eerst zo maar eens zien? “Nee, jullie kunnen nog niet proeven, hij moet nog de oven in.”
Femke bestiert met Hiske en Malu de Theeschenkerij; onderling hebben ze de taken verdeeld. Als de een de kassa doet, staat de ander in de winkel de klanten bij, en bedient de derde de gasten binnen en op het terras. Met zijn drietjes vormen ze zo het gezicht van OlmenEs naar buiten toe. “Af en toe zwaaien mensen naar me als ze me herkennen op straat”, vertelt Femke. Vaste klanten, weet ze, vooral van de bakkerij. Het brood en de koekjes doen het hartstikke goed. En tijdens het zomerseizoen weten de campinggasten uit de buurt de Theeschenkerij ook goed te vinden. Als het zonnetje schijnt, dan is het gezellig druk op het terras. Maar daaromheen kan de Theeschenkerij nog wel wat meer aanloop gebruiken, zeker in de wintertijd is het Femke wat te rustig. Dat zijn Fleur en Fons, de teamleider werken van OlmenEs, met Femke eens. In de drie jaar dat de Theeschenkerij nu draait, loopt vooral het horecagedeelte naar wens. Maar er zit nog meer in, denken de twee, zowel wat betreft de winkelverkoop als de naamsbekendheid. Naar het laatste doet een student van de NHL op dit moment onderzoek, aldus Fons. “Want de toeristen komen wel, maar onze verse producten zouden we onder de inwoners van Appelscha nog beter onder de aandacht kunnen brengen. En dat geldt opmerkelijk genoeg ook voor het personeel van OlmenEs zelf. Onze medewerkers staan er te weinig bij stil dat ze hier aan het eind van de dag heel gemakkelijk even hun inkopen kunnen doen.”
Om de winkel nog aantrekkelijker te maken, broedt de Theeschenkerij op het idee om het assortiment uit te breiden tot het aanbod van een bescheiden supermarkt, vertelt Fleur. “Geen AH, maar een biologische super. Als na onderzoek blijkt dat dat haalbaar is zouden ook de woonhuizen van OlmenEs hier hun boodschappen kunnen doen, dan hebben we de hele dag reuring in de winkel van bewoners en klanten van buiten.” Volgens Fons zouden de medewerkers van het huidige centrale levensmiddelenmagazijn van OlmenEs in die opzet als bezorgdienst deel uit kunnen maken van de bio-super. Tenslotte levert OlmenEs nu ook al verse producten aan derden, zoals aan het bezoekerscentrum van het Drents-Friese Wold.
“Als gevolg van de bezuinigingen in de zorg is de insteek van OlmenEs dat we op den duur kostendekkend produceren”, zegt Fons. “Dat lukt, naar de aard van de werkzaamheden, de ene werkplaats nu eenmaal makkelijker dan de andere. Met wat meer oog voor marketing denken we daarin nog een stap te kunnen maken.” Fleur haalt de mokken uit de pottenbakkerij aan, die als warme broodjes over de toonbank vliegen. Zo zou het bijvoorbeeld ook met de stoelen die in de werkplaats van OlmenEs gemaakt worden kunnen gaan. De toeristen vinden ze vaak prachtig, maar hun verblijf duurt dan weer te kort om een eventuele bestelling af te wachten. “Dus spelen we ook met de gedachte van een eigen webwinkel. Femke, Malu en Hiske zijn handig genoeg met de computer om de producten online te zetten.” Femke knikt instemmend en deelt de ambitie. Hoe meer klanten hoe beter; ze geniet van de omgang met mensen. Maar wacht, daar klinkt de pling van de oven: de panini is klaar. “Ziet er mooi geroosterd uit. Allemaal even proeven?“ Hm, lekker met die ketchup, misschien toch iets meer kaas de volgende keer?
OlmenEs is een gemeenschap voor volwassenen met een verstandelijke beperking centraal in Noord Nederland. Antroposofie is onze basis. Wij bieden zorg, begeleiding en ondersteuning bij het samen wonen, samen werken en samen leven. Voor ons is de persoonlijkheid van de bewoner leidend, niet zijn beperking.