Graag willen we in deze Fluitelier ons werk als vertrouwenspersoon onder de aandacht brengen en uitleggen wat onze rol precies is.
Binnen OlmenEs willen we een fijne, veilige, woon- en werkomgeving bieden voor onze bewoners en dagwerkers. Collega’s in de woonhuizen en werkplaatsen zijn daarom veel in gesprek met bewoners en dagwerkers over allerlei zaken in het dagelijks leven. Ze komen niet altijd nader tot elkaar, omdat meningen nou eenmaal kunnen verschillen. Een bewoner of dagwerker is het niet altijd eens met wat er gebeurt, wat er wordt besloten of begrijpt dit niet goed. Ondanks meerdere malen uitleg en meerdere gesprekken kan een gevoel van onvrede of onbegrip blijven bestaan. Juist dan zou de bewoner of dagwerker één van ons als vertrouwenspersoon kunnen inschakelen!
We gaan dan graag met hem of haar in gesprek. Wat we zouden willen: Dat collega’s die mogelijkheid benoemen en -wanneer inderdaad gewenst- een afspraak met één van ons regelen. Vaak kan een bewoner/dagwerker dat zelf niet.
We zijn in eerste instantie vooral een luisterend oor, een klankbord. We gaan in gesprek, luisteren en onderzoeken samen met de bewoner of dagwerker waar het nu écht om gaat. Wanneer we dat helder hebben, zoeken we met de bewoner/dagwerker naar een oplossing en trekken daarin vervolgens samen op. Bijvoorbeeld; samen in gesprek gaan met betrokken begeleider/werkplaatsleider, met of zonder de ouders erbij.
Uit een gesprek zou kunnen komen dat een bewoner/dagwerker last heeft van pesten, seksuele intimidatie, discriminatie of agressie; bij bewoners onderling of bij een medewerker naar bewoner. Het kan ook dat de vertrouwenspersoon dit signaleert. Ook dan gaan we het samen hebben over een mogelijke oplossing om het gevoel van onveiligheid helpen weg te nemen.
We vinden het belangrijk om te noemen, dat elk gesprek met een vertrouwenspersoon -het woord zegt het al- in vertrouwen plaatsvindt. De bewoner of dagwerker bepaalt uiteindelijk of we met het besprokene verder iets gaan doen, of dat het bij het ‘zijn van een luisterend oor’ blijft.
Ook ouders en verwanten van onze bewoners en dagwerkers hebben soms gevoelens van onbegrip of zelfs onvrede en komen daar niet altijd met de medewerkers van OlmenEs uit.
Ook voor hen hebben wij als vertrouwenspersonen nadrukkelijk de rol van luisterend oor, klankbord. Soms helpt het al om ‘je verhaal kwijt te kunnen’.
In gesprek met één van ons kunnen we samen een mogelijke oplossing overleggen en bespreken of er een vervolg gewenst is. Daarbij geven we advies of kunnen we doorverwijzen naar bijvoorbeeld een externe cliëntvertrouwenspersoon of een klachtenfunctionaris.
Vertegenwoordigers en verwanten hebben hierin ten alle tijde zelf de regie en ook deze gesprekken vinden altijd in vertrouwen plaats.
Kortom, we zijn er zowel voor bewoners, dagwerkers als voor ouders, vertegenwoordigers en verwanten. Niet alleen als er al een probleem is, maar schakel ons vooral ook eerder in, als een luisterend oor en klankbord.
Tenslotte vinden we het belangrijk om te noemen dat in geval van seksueel grensoverschrijdend gedrag of -misbruik we geen geheimhouding kunnen beloven. Volgens het beleid zijn we verplicht melding te maken bij het meldteam van OlmenEs. Uiteraard doen we dit zorgvuldig en altijd in nauw overleg met onze gesprekspartner(s).
Voor vragen of het maken van een afspraak voor een gesprek kun je ons als volgt bereiken:
Willem Roem, werkplek Houtwerkplaats, telefonisch via: 435 (intern), willem.roem@olmenes.nl
Joke Vliegenthart, werkplek Acer, telefonisch via: 218 (intern), joke.vliegenthart@olmenes.nl
Beiden zijn ook telefonisch bereikbaar via de receptie: 0516-438100. Je wordt dan doorverbonden.
OlmenEs is een gemeenschap voor volwassenen met een verstandelijke beperking centraal in Noord Nederland. Antroposofie is onze basis. Wij bieden zorg, begeleiding en ondersteuning bij het samen wonen, samen werken en samen leven. Voor ons is de persoonlijkheid van de bewoner leidend, niet zijn beperking.