Wat is een schokkende of traumatische gebeurtenis?
Wanneer je als medewerker tijdens je dienst een onverwachte nare situatie meemaakt, kan het zijn dat je daar flink van schrikt. In ons werk zijn zulke momenten niet altijd te voorkomen. Het kan best zijn dat er zich situaties voordoen, waarbij je dusdanig van slag raakt dat je er een tijd last van houdt. In dat geval heb je wellicht een traumatische ervaring opgedaan.
Van tijd tot tijd proberen we op deze kant van ons werk de aandacht te vestigen. Heftige incidenten zijn niet normaal, maar je schrikreactie en de gevolgen daarvan zijn wel normaal. Het komt er bij zo’n situatie op aan, dat jij de goede zorg krijgt en je collega’s weten wat ze het beste kunnen doen als eerste opvang.
Het is dus belangrijk dat je steun zoekt bij je collega’s. Collega’s doen er goed aan jou in een rustige ruimte te brengen, om op adem te komen. Samen kun je kijken waar je op dat moment behoefte aan hebt en wat je collega’s daarin kunnen betekenen. Voor hen is het belangrijk dat zij zich luisterend opstellen. Best moeilijk op zo’n moment, want hun betrokkenheid is groot omdat ze de situaties veelal herkennen en je willen troosten. De collega ‘s zoeken naar goede woorden, maar onbedoeld kan men net het verkeerde zeggen. B.v. ‘Dat doet hij bij mij ook altijd’ of ‘Loop er maar gewoon bij weg als hij/zij dat gedrag heeft’, of ‘Had je niet dit of dat kunnen doen’. Alleen luisteren naar wat jou is overkomen, zodat jij kan vertellen wat er feitelijk precies gebeurde, is op dat moment het meest steunend voor jou. Het is dan ook goed om samen na te gaan waar je met je verhaal terecht kunt. De leiding gevende is, naast je directe collega, de eerst aangewezen persoon waarvan je steun mag verwachten, daarbij is er wellicht ook je familie, je vriend of vriendin die je kan steunen.
Onderzoek heeft aangetoond dat het praten over de gebeurtenis heel veel bijdraagt aan het herstel. Collega’s hebben de taak je te wijzen op het opvangteam, waar je ook gebruik van kunt maken. In overleg met jou kan een collega het opvang team inseinen en hen vragen contact met je op te nemen. Dit kun je ook zelf doen. Er zal dan vanuit het opvangteam contact met je opgenomen worden waarna je een afspraak voor een gesprek plant. Dit vindt meestal plaats binnen de eerste drie dagen (72 uur) na het incident. Het gesprek kan ook telefonisch plaatsvinden. Het blijkt dat, als je zoiets meegemaakt hebt, het heel prettig is dat er tijd voor je gemaakt wordt en je in alle rust met een lid van het opvangteam op het incident terug kunt kijken. Deze gesprekken zijn vertrouwelijk. In principe biedt het opvangteamlid je drie gesprekken aan. De eerste is binnen drie dagen. Dan na twee weken het tweede gesprek en het derde gesprek na zes tot tien weken. Samen beslis je of je alle gesprekken gaat doen. Twee gesprekken kunnen ook voldoende zijn.
De leden van het opvangteam zijn getraind om deze gesprekken te houden. Ieder gesprek is uniek. De opvanger zal samen met jou nagaan hoe je herstelt na het incident. Zo nodig kan diegene je aanraden professionele hulp te zoeken wanneer blijkt dat het herstel te langzaam gaat. In OlmenEs wordt het opvangteam niet vaak ingeschakeld. Wij vragen ons af hoe dat komt en zijn ons aan het bezinnen hoe we meer zichtbaar kunnen worden. In ons werk zijn er n.l. genoeg gebeurtenissen die het bezoek aan het opvangteam legitimeren.
- de acute opvang van collega’s is voldoende voor de betrokkene
- het opvang team is te weinig zichtbaar
- schaamte, je ervaart een drempel omdat je denkt dat je de situatie niet goed aangepakt hebt
- angst voor het oordeel van anderen ‘Je collega of leidinggevende zou eens kunnen denken’
- ontkenning. Je denkt misschien ook wel: ‘Ach, het hoort nu eenmaal bij mijn werk en het zal wel weer overgaan, ik heb geen hulp nodig’.
- Een incident wordt niet als incident herkend of gekenmerkt, terwijl het wel zo is.
Wij als team kunnen alleen maar zeggen: ‘Jij hebt het in geval van wat voor incident dan ook in principe nooit verkeerd gedaan, jij bent op dat moment slachtoffer van een ongewone situatie en jij verdient daarvoor alle aandacht hoe klein het voorval je ook lijkt. Schaam je er niet voor want juist je stoer houden kan in een later stadium tot grote problemen leiden. Je bent dus stoer als je in gesprek gaat. Bewezen is dat herstel na een incident of traumatische ervaring zoveel sneller gaat als je erover kunt praten en er goed naar je geluisterd wordt. We besparen onszelf hiermee veel leed en we werken actief mee aan ons eigen herstel.
Nadat Janneke Doeksen en Jenny Bronsema het opvang team verlaten hebben, bestaat het team nu uit: Siepie de Boer, Peter van de Weide, Heleen Verdenius en Marijke Vroom. Iedere week heeft één van ons dienst, maar altijd is er de mogelijkheid, dat je kunt vragen naar een niet dienstdoende opvanger, als dat beter voelt voor jou. Wij zijn te bereiken via de receptie en via ons mailadres:
Groep: Opvangteam
1. ingrijpende gebeurtenis meegemaakt
2. vertel het collega’s, leidinggevende, familie en vrienden
3. neem contact op met het opvangteam via receptie of de groepsmail van het Opvangteam
4. binnen drie dagen heb je een gesprek met een lid van het opvangteam
OlmenEs is een gemeenschap voor volwassenen met een verstandelijke beperking centraal in Noord Nederland. Antroposofie is onze basis. Wij bieden zorg, begeleiding en ondersteuning bij het samen wonen, samen werken en samen leven. Voor ons is de persoonlijkheid van de bewoner leidend, niet zijn beperking.