‘Het is weer voorbij, die mooie zomer…’. Een liedje dat lang in je hoofd blijft hangen, maar dit jaar wel erg toepasselijk is. Wat hebben we een geweldige zomer gehad. Op net die ene bui na bij Sint Jan, is het zo n beetje vanaf de tweede week van mei prachtig weer geweest. Heerlijk!!
We hebben geweldig genoten van het buiten leven. Maar met zo n mooie warme zomer komen we ook gelijk kwetsbaarheden van OlmenEs tegen. Het is wel geweldig, die 55 hectare bos, maar met droogte geeft het toch ook wel risico`s. Menig schietgebedje dat we hebben gedaan om toch wat water te krijgen heeft niet geholpen.
De gesprekken die we voeren met teams van de veiligheidsregio Friesland helpt wel, samen met onze collega-zorgaanbieders hier op en naast het terrein. Samen blijven we alert op veiligheid en evacuatieplannen, mocht het nodig zijn. En ook in de woonhuizen en werkplaatsen: wat hadden we het warm, net als velen van ons thuis, het was toch wat afzien zo nu en dan. Maar ondanks dat, een geweldige zomer. Lange dagen, lekker buiten zijn met elkaar, fijn!
Dat het droog was heeft ook zo z`n voordelen gehad. Al enige tijd hebben we namelijk te maken met lekkage in de Tilia, waarvan de oorzaak toch een tijd onbekend was. In ieder geval werd het dak nu goed droog. Uiteindelijk blijkt er sprake van een bouwfout, maar is de termijn van garantie of ‘verhaal’ verstreken. We moeten het dus zelf oplossen. Gerben Tjepkema is met de mannen van de technische dienst inmiddels begonnen met die oplossing, namelijk het vervangen van het dak boven de grote zaal en het lage podium. Het nieuwe dak wordt een sedum-dak. Duurzaam en ook nog eens prachtig passend in de omgeving. Tegen de tijd dat deze ‘Fluitelier’ verschijnt, zal het, verwacht ik, afgerond zijn. We zijn er nu al trots op. En de Tilia zal niet het enige gebouw zijn waar we enige bouwtechnische aanpassingen zullen verrichten de komende jaren. Was het vervangen van dit dak uit nood geboren, er zijn meer plekken die echt aanpassing vragen. Zeker de gebouwen uit de eerste fase zijn verouderd en ooit gebouwd voor deels een andere doelgroep dan die er nu bij OlmenEs woont of komt wonen in de toekomst. Binnen OlmenEs hebben we een projectgroep samengesteld die zich hiermee bezig houdt en wordt ondersteund door onder andere Grietzen Kunnen.
Grietzen heeft een uitgebreide analyse gemaakt van knelpunten door met medewerkers, maar ook met bewoners in gesprek te gaan over knelpunten die ervaren worden. De inventarisatie, samen met de strategische ontwikkelingen in en om OlmenEs, vormen de basis voor de planvorming voor de toekomst. Dat zal uiteindelijk einde van dit jaar, uiterlijk begin volgend jaar resulteren in een nieuw strategisch vastgoedplan voor circa 10 jaar. We houden u hier vanzelfsprekend van op de hoogte.Nu is inmiddels de herfst aangebroken. Ik weet niet hoe het u vergaat, maar ik moet toch wel erg wennen aan die korte dagen, de kou, wind en regen. Maar we beginnen ook met de planvorming voor het komende jaar, 2019. De begrotingsbesprekingen zijn gestart. Wat is het fijn dat het gelukt is om de woonhuizen weer te bezetten, ook op de tijden dat er geen bewoners zijn.
Zo kunnen de medewerkers in die tijd zoveel mogelijk hun administratieve taken doen, zodat zij volledig beschikbaar zijn voor de directe begeleiding van de bewoners op momenten dat de bewoners thuis zijn. Of wanneer een bewoner naar de dokter moet, kan er iemand van het eigen team mee. Wel net zo fijn, toch?
Ook voor de medewerkers is dit natuurlijk veel beter. Niet meer van die korte en gebroken diensten, maar langere diensten, meer tijd voor de administratieve werkzaamheden zonder dat het ten koste van de bewoners gaat en de mogelijkheid voor grotere contracten. We zien alleen maar kansen hierin. Echt een kwaliteitsslag.
Nog een mooie ontwikkeling is dat we in 2019 gaan starten met het zelf opleiden van nieuwe begeleiders, middels de zogenaamde BBL leertrajecten. Hierbij werkt de leerling, naast zijn opleidingsdagen, 24 uur per week daadwerkelijk in de woonhuizen of werkplaatsen.
In het eerste jaar volledig als extra dienst, in het tweede jaar voor 50% in de bezetting en in het derde jaar in de bezetting met mogelijkheid op terugvallen op een collega. Het is heel fijn dat we zo onze eigen medewerkers kunnen opleiden en onze verantwoordelijkheid als zorgaanbieder en werkgever kunnen nemen om het personeelstekort in de zorg op middellange termijn op te lossen.
Er valt nog zoveel te zeggen. We hebben veel gedaan. Naast al deze ontwikkelingen zien we ook de positieve effecten van de directe betrokkenheid van de gedragsdeskundigen bij de teams en zorgplanbesprekingen. Ook hebben we een tweetal mooie symposia gehad. Een gericht op het thema rondom herkennen en signaleren van seksueel overschrijdend gedrag maar ook een gericht op autisme, met een geweldige spreker. Het mooie is dat dit laatste symposium mogelijk is gemaakt door giften van de familie van een van onze bewoners.
Veel gedaan dus. Dat is dan ook precies de reden dat we ons hebben voorgenomen in 2019 even niet allerlei nieuwe dingen op te gaan pakken, maar ons vooral te richten op het borgen van datgene wat we de afgelopen jaren hebben ingezet. De organisatieverandering richting meer zelforganisatie is op sommige plekken al goed geïmplementeerd, maar binnen sommige teams zien we toch ook dat dit nog erg zoeken is. We wilden het allemaal wel graag, maar dat houdt nog niet in dat het ook zomaar goed gaat. Dat vraagt nog veel begeleiding van leidinggevenden en Annita Boersma als teamcoach. Gelukkig wil Annita blijven binnen OlmenEs. Een aanbod waar we graag gebruik van maken, om alle teams te ondersteunen in dit proces naar meer zelf organiseren.
Wat we helaas ook hebben gemerkt is dat het ‘samenwerken in de driehoek’ op sommige plekken wat minder in het bewustzijn is gekomen. Daar willen we weer extra aandacht aan besteden. Immers de goede zorg rondom een bewoner kan in onze visie alleen tot stand komen door een hele nauwe samenwerking tussen bewoner, vertegenwoordiger en medewerker! Op individueel niveau rondom een bewoner, als ook op teamniveau rondom team-functioneren, willen we de bewoners en vertegenwoordigers weer meer betrekken, zoals we dat in 2017 ook hebben gedaan. Even rust en pas op de plaats om dat te doen waar we goed in zijn en wat we belangrijk vinden is nu belangrijk. En als we dat goed doen gaan we vast een geweldig 2019 tegemoet.
2019 wordt sowieso een geweldig jaar, verwachten we. Met het 25 jarig bestaan van OlmenEs kan dat bijna niet anders. We gaan er dan ook geen feestdág van maken alleen op 29 september, maar een feestjáár. Met door het jaar heen steeds mooie activiteiten voor bewoners, familie en medewerkers.
Maar first things first… Nu eerst toewerken naar de feestdagen. De kerstmarkt is gepland en de werkplaatsen zijn al druk doende met de voorbereidingen en het maken van producten.
Ik wens u een fijne tijd toe en hoop u allen te ontmoeten in het feestjaar 2019.
Rob de Breij
Directeur/bestuurder OlmenEs
OlmenEs is een gemeenschap voor volwassenen met een verstandelijke beperking centraal in Noord Nederland. Antroposofie is onze basis. Wij bieden zorg, begeleiding en ondersteuning bij het samen wonen, samen werken en samen leven. Voor ons is de persoonlijkheid van de bewoner leidend, niet zijn beperking.